Dar negirdėti metodai, padėsiantys vaikui pamilti mokymąsi
Mes tikime, jog nėra negabių vaikų – tik neteisingai parinktos mokymosi strategijos. Kiekvienas vaikas turi skirtingus interesus, stipriąsias ir silpnesnes savo vietas, tad norint įdiegti meilę mokslui, svarbu skirti laiko atrasti jam/jai asmeniškai labiausiai tinkantį mokymosi stilių.
Pasidalinti savo patirtimi ir patarimais vaikų ugdymo klausimais pakvietėme „Alfa klasės“ personalo vadovę Kristiną Mačulską bei „Robotikos akademijos“ bendraįkūrėją Kristijonas Vasiliauską.
„Įprastai vaikai yra motyvuoti tose disciplinose, kuriose jiems geriausiai sekasi. Norint padėti vaikui pamilti nemėgstamas disciplinas, visuomet rekomenduojame ieškoti būdų, kaip mokymąsi pateikti ne kaip prievolę, o smagią veiklą, pavyzdžiui, žaidimo formatu. Taip pat vaikui yra labai svarbu suprasti, kodėl jam reikalingos tam tikros žinios – visuomet galime rasti ekvivalentų ir gyvenimiškose situacijose, pavyzdžiui, parduotuvėje skaičiuodami pinigus, skaitydami produktų sudėtis ar net kepdami pyragą. Žinoma, nepamirškime ir to, kad pagyrimas yra visada vertingiau už papeikimą! Jei vaikui kyla sunkumų, svarbu pabrėžti progresą, net jei jis minimalus, o už klaidą ne barti, o patarti, kaip jos vengti. Neretai tėvams, stokojantiems žinių, kaip padėti savo vaikui, talkina ir papildomi mokytojai (korepetitoriai).” - sako „Alfa klasės“ personalo vadovė Kristina Mačulska:
Ar įmanoma vaikų edukacijose apjungti tiksliuosius mokslus su kūrybiškumu? Gal galite pateikti pavyzdį? Atsako „Alfa klasės“ personalo vadovė Kristina Mačulska:
„Pavyzdžiui, mokantis matematikos, mokytojai ar tėveliai gali paskatinti vaikus ieškoti asmeniškai sau naujų sprendimo būdų, taip pat sąsajų su kitomis disciplinomis ar vaiko pomėgiais – muzikoje, dailėje, šokyje matematikos gausu. Šiuo metu itin populiarėja programavimo mokymas nuo mažų dienų, tad informacinės technologijos dažnai siejamos su, pavyzdžiui, kompiuterinių žaidimų kūrimu. Tam antrina ir Robotikos akademija, praktiškai naudojantys šias priemones vaikų neformaliajame švietime. Kompiuterinius žaidimus jie įtraukia į paslaugą, kurią gauna vaikas. Kartą per mėnesį vaikai išlaisvina savo PROtus mokydamiesi per žaidimą. Tam pasitelkiami tokie kompiuteriniai žaidimai kaip „Minecraft“.”
Kokius metodus pritaikote praktiškai, dirbdami su vaikais? Atsako „Robotikos akademijos“ bendraįkūrėjas Kristijonas Vasiliauskas:
„Technologijas naudojame kaip laiko įprasminimo priemonę ir problemų sprendimo įrankį. Naudojame LEGO education robotus, kurie leidžia teorinius konceptus atkurti praktiškai. Taip pat naudojame planšetinius kompiuterius Ipad ir juose esančius kompiuterinius žaidimus. Labai svarbus dalykas, kurio mokiname vaikus naudojantis kompiuteriniais žaidimais – trigeriai (dirgikliai). Pirmasis trigeris yra „Kas ką valdo?“:
- Stebime, kada vaikai intensyviai įsitraukia į žaidimą;
- Klausiame jų: „kas ką valdo?“;
- Vaikai turi uždengti savo planšetes ir pasakyti „aš žaidimus“.
Taip parodome vaikams, kad nesvarbu, koks įtraukiantis žaidimas yra, svarbu išlaikyti balansą tarp skaitmeninio ir fizinio pasaulio.”
Kaip vaikams kurti sveiką santykį su technologijomis? Atsako „Alfa klasės“ personalo vadovė Kristina Mačulska:
„Technologijos savaime nėra blogai, tačiau šioje vietoje būtina išlaikyti kritinį mąstymą. Vis tik vaikams tai padaryti gali būti sudėtinga, todėl tėveliai turėtų kalbėtis ir padėti vaikams suprasti, kur yra ta riba tarp sveiko technologijų naudojimo ir pertekliaus.
Neretai ir savo pavyzdžiu pasidarome „meškos paslaugą” ir net nenorėdami vaikams įskiepijame neteisingą požiūrį, juk jeigu tėvai gali naudotis technologijomis neribotą laiką, kodėl vaikams yra brėžiamos ribos? Tad visų pirma rekomenduotume rodyti tinkamą pavyzdį ir edukuoti vaikus, pristatant jiems technologijų naudas ir žalas. Kaip naudas išskirtume galimybę pasireikšti kūrybai, taip pat mokytis ir rasti daug vertingos informacijos, tačiau čia yra ir pabrėžtinos žalos, tokios kaip nuoseklios dienotvarkės, reguliaraus miego režimo trūkumas ir t. t.
Rekomenduojame išlaikyti balansą tarp skaitmeninio pasaulio ir realaus, įvedant bendrus susitarimus dėl „ekrano laiko” (angl. screen time) ribojimo, kurių laikytųsi ne tik vaikai, bet ir tėvai.”
Kaip namų aplinkoje ugdant vaikus apjungti kuo daugiau skirtingų sričių? Atsako „Robotikos akademijos“ bendraįkūrėjas Kristijonas Vasiliauskas:
„Patarčiau kombinuoti vaikų mėgstamiausias veiklas su mažiau mėgstamomis, pavyzdžiui: nelabai mėgstu bėgioti, bet labai mėgstu klausyti audio knygų. Jei vaikams labai patinka kompiuteriniai žaidimai, bet nemėgsta skaityti knygų, leiskite jiems klausyti audio knygų žaidžiant kompiuterinius žaidimus. Kombinuokite disciplinas, kurios iš pirmo žvilgsnio atrodo nesujungiamos: sportas + mokymas, piešimas to, ką girdi, išdainavimas to, ką išmokai ir kt.”
Kokie nauji metodai taikomi vaikų įsitraukimui į mokymosi procesą? Kaip tėvams juos pritaikyti namuose? Atsako „Alfa klasės“ personalo vadovė Kristina Mačulska:
„XXI amžiaus ritmas diktuoja modernesnius, nei esame įpratę, mokymosi būdus. Dažnu atveju knygos ir skaičiuotuvo sudominimui nebeužtenka, tad į pagalbą pasitelkiami inovatyvūs mokymosi būdai, tokie kaip dirbtinis intelektas, virtualios ar papildytos realybės technologijos, 3D spausdintuvai, dėlionės, robotai ir t. t.
Namuose tėvai šias priemones gali pritaikyti įvairiais būdais, pavyzdžiui, dėlionės dėliojimą, roboto konstravimą ar viktoriną pateikdami ne kaip mokymąsi, o laisvalaikį, kurį kartu praleidžia visa šeima.”
Kaip išlaikyti sveiką balansą tarp technologijų ir realaus pasaulio? Atsako „Robotikos akademijos“ bendraįkūrėjas Kristijonas Vasiliauskas:
„Svarbiausiai laikytis SMART Principo:
S - specific (konkretu),
M - measurable (išmatuojama),
A - attainable (pasiekiama),
R - realistic (realu),
T - timely (laiku). “
„Alfa klasės“ atstovė antrina ir rekomenduoja įsivardinti valandomis ar minutėmis, kam ir kiek laiko galėsime skirti: „Tarkime, per dieną skiriate pusvalandį prie kompiuterio ir pusvalandį prie telefono – vaikams tai būtų aiškios ribos, tad laiką internete jie leistų labiau apgalvotai. Nepamirškite išsiaiškinti, kokiu tikslu yra naudojamasi skaitmeninėmis priemonėmis – jos gali būti naudingos, tačiau neretai kelia ir daug žalos, tad tam tikrų žalingų svetainių blokavimas turėtų būti tėvų pareiga ir atsakomybė.
Na, ir be jokios abejonės, raskite alternatyvų realiame pasaulyje – didelei daliai internetinių žaidimų galima rasti alternatyvų fiziniuose žaidimuose, tad pasidomėkite, kas patinka jūsų vaikams ir sukurkite erdvę, kurioje jie patys bus motyvuoti daugiau laiko praleisti ne prie ekranų, o su draugais ar jumis.“
Investuokite į vaiko ateitį nuo pat mažų dienų ir puoselėkite vaiko meilę mokymuisi. Tik pamilus mokymasi, mūsų laukia dideli pokyčiai ateityje. Juk mokymasis vyksta visą gyvenimą. Prasmingai šiandien, reikšmingai rytoj!